انواع روش های قیمت گذاری کالا
قیمت گذاری کالا
قیمت گذاری کالا و خدمات قیمت گذاری همیشه جزو یکی از مهم ترین مباحث در دنیای فروش و بازاریابی است. در واقع نحوه قیمت گذاری محصول و خدمت، از عواملی می باشد که حتی می تواند میزان موفقیت در یک کسب و کار را تحت تاثیر قرار دهد. روش های قیمت گذاری کالا در حسابداری در واقع فرآیندی می باشد که طی آن ارزش کالا یا خدمات به طور دستی یا اتوماتیک مشخص می شود.
تاثیر نحوه قیمت گذاری به حدی برای یک کسب و کار اهمیت دارد که می تواند میزان فروش و میزان سود یک واحد اقتصادی را کاملا دستخوش تغییر کند.به طور کلی امروزه برای اغلب افراد قیمت کالا و خدمات جزو مهم ترین ویژگی ها در فرایند خرید است. زیرا در دنیای امروزی دیگر نمی توانیم همانند گذشته با یک نوع قیمت گذاشتن برای کالا و خدمات ساده که فقط بر اساس هزینه تولید همراه با سود بود، قیمت گذاری کالا ها و خدمات را انجام دهیم.
امروزه با پیشرفت تکنولوژی روش های متنوعی برای تعیین قیمت بوجود آمده است، که هر یک دارای مزایای خاص خود بوده و با توجه به نوع کسب و کار و همچنین شرایط بازار مورد استفاده قرار می گیرند. طبیعتا هرچقدر که قیمت گذاری کالا و خدمات (Commodity And Services Pricing) هوشمندانه تر انجام شود، تعداد مشتریان نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
مفاهیم مهم در قیمت گذاری محصولات و خدمات
تمامی فروشندگان برای تعیین قیمت کالا های خود باید با چند مفهوم قیمت گذاری آشنا باشند، این مفاهیم به شرح زیر می باشند:
قیمت (Price): قیمت هزینه ای می باشد، که مشتری برای تهیه و استفاده از کالا و خدمات مورد نظر پرداخت می نماید.
هزینه (Cost): هزینه شامل تمام هزینه های ثابت و متغییری میباشد، که برای تولید کالا و خدمات مصرف می شود.
ارزش (Value): ارزش بدین معنی می باشد که مشتری اطمینان داشته باشد، که مزایایی که از طریق خرید کالا و خدمات مورد نظر بدست می آورد، بیشتر از مقدار هزینه ای میباشد، که بابت خرید کالا پرداخت نموده است.
استراتژی قیمت گذاری در حسابداری
استراتژی در فرایند قیمت گذاری می تواند به عوامل بسیاری بستگی داشته باشد از جمله مواردی که قبل از قیمت گذاری محصولات باید به آن توجه داشت عبارت اند از:
- مزایا، امکانات و ویژگی های محصول ارائه شده
- ارزیابی زمان های مناسب برای فروش و ارائه خدمات با قیمت پایین
- زمان اقدام جهت تغییر در قیمت کالا و دریافت بازخورد از افزایش و یا کاهش قیمت محصولات
علاوه بر مواردی که ذکر شد، هزینه های توزیع کالا، تعداد رقبا در بازار و موقعیت استراتژیک ارائه محصول در قیمت گذاری موثر می باشد. اساس روش های قیمت گذاری بر استراتژی های بنا شده است. و طبق مراحل مختلفی مشخص می شود ازجمله:
- قیمت گـذاری براساس قیمت تمام شده
- قیـمت گذاری بر اساس میزان تقاضا
- قـیمت گذاری بر مبنای محصولات رقابتی
مراحل قیمت گذاری محصولات
- مشخص کردن هدف از قیمت گذاری ، قیمت گذاری با هدف حداکثر سهم بازار، کسب حداکثر سود، ایجاد مزیت رقابتی با تعیین قیمت مناسب
- بررسی تقاضا در بازار که باید با توجه به بازه های زمانی و میزان محصول مشابه در بازار تحقیقاتی انجام گیرد.
- هزینه و بهای تمام شده محصول باید مشخص باشد.
- بازار هدف مشتری باید مشخص باشد.
- هدف از ایجاد محصول و اینکه این محصول در بازار چه مشکلی را از مشتریان برطرف می کند.
- تحلیل نهایی و انتخاب بهترین مدل قیمت گذاری برای محصول
فرمول قیمت گذاری کالا و خدمات یا بر اساس قیمت تمام شده و هزینه های صورت گرفته مشخص می شود، یا میزان تقاضا در بازار قیمت کالا و خدمات را مشخص می کند و یا بر اساس ارزش کالا در ذهن مشتری و مبنای رقابتی قیمت مشخص می شود.
قـیمت گذاری بر اساس قیمت تمام شده
در این روش تمامی هزینه های صورت گرفته برای محصول در نظر گرفته می شود و با توجه میزان سود مورد نظر قیمت نهایی ارائه می گردد. این روش از قدیمی ترین روش های قیمت گذاری محصولات و همچنین پرکاربردترین روش ها می باشد. این روش قیمت گذاری بر اساس بهای تمام شده می تواند میزان سدی را که برای محصول تعیین می کند، یا همان نرخ بازگشت سرمایه آن صنعت باشد پ. در نرم افزار تولیدی این میزان به راحتی می تواند کالا را محاسبه نماید و با امکان تعریف فرمول تولید برای هر محصول به راحتی به بهای تمام دست پیدا کنید. در بازار و عمده فروشی ها این روش قیمت گذاری بسیار مرسوم می باشد.
قیمـت گذاری بر اساس میزان تقاضا در بازار
وضعیت بازار و تقاضا از مهم ترین آیتم های تعیین کننده قیمت هستند. میزان تقاضا با توجه به شرایط می تواند متغیر باشد، برای مثال با شروع کرونا تقاضا برای ماسک و مواد ضدعفونی کننده بالا رفت. و توانست قیمت ان ها را بالا ببرد چرا که مشتریان ارزش خاصی برای این محصول در بازه زمانی خاص قائل بودند. و برای تهیه این محصول چاره ای نداشتند و حساسیت قیمتی محصول پایین آمده بود. به طور کلی با توجه به شرایط اقتصادی کشورها این روش می تواند در حاکمیت اصلی قرار گیرد. با کنترل میزان تقاضا در بازار می توان تا حدود زیادی از افزایش قیمت ها در بازار جلوگیری نماید.
قیمت گذاری بر اساس رقابت و ارزش کالا در ذهن مشتری
یکی دیگر از روش های قیمت گذاری، انتخاب قیمت بر اساس بازار رقابتی و تعیین قیمت توسط رقبا است. در این روش میزان تقاضا یک محصول یا هزینه تمام شده آن نقش چندانی نداشته و تمرکز اصلی بر عوامل رقابتی محصول می باشد. قیمت یکی از مهم ترین عوامل رقابتی در بازار است و تاثیر زیادی در ارزش کالا از نگاه مشتری دارد. مشتریان در این روش به خاطر ایجاد حسی که فروشنده به مشتری القا می کنند این محصول را خریداری می کنند. حتی اگر محصولات مشابه با همان کیفیت در بازار باشد مانند محصولاتی که شرکت BMW و احساسی که با خرید آن به مشتری القا می کند، عرضه می شود.
دیدگاهتان را بنویسید